Mijn ervaring met Wim Hof Fundamentals Training

Deel deze blog

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on reddit

Kippenvel, blauwe vingernagels en wintertenen. Mijn lijf kan heel slecht tegen kou en juist daarom koos ik voor een Wim Hof Fundamental Training bij Rein Sarink en Edith Blok van Ijsersterk. Met ademhalingsoefeningen, yoga én een ijsbad à la The Iceman.

Theorie

De dag begon met de theorie achter de Wim Hof Methode en wat de voordelen zijn:

  • Meer energie
  • Verbetering immuunsysteem
  • Ontstekingsremmend
  • Beter slapen
  • Verbeterde sportprestaties
  • Herstellen van een workout
  • Verlichting bij een auto immuunziekte
  • Verlichting bij artritis
  • Verlichting bij fibromyalgie
  • Verlichting bij ziekte van Lyme
  • COPD klachten verminderen
  • Verlichting bij MS
  • Astmatische klachten verminderen
  • Bloeddruk verlagen
  • Metabolisme verbeteren
  • Positieve stress

Ik hoop zelf voornamelijk verbetering te zien in mijn doorbloeding. Ook heb ik last van endometriose wat kan worden gezien als ontstekingen of een een auto-immuunziekte. Meer energie klinkt ook aantrekkelijk net als een goed werkend immuunsysteem. 

Ademhaling

Een paar maanden geleden ontdekte ik online de ademhalingstechniek van Wim Hof. Het is een bijzondere techniek die lastig uit te leggen is. Daarom heb ik de video Van Wim Hof op YouTube bijgevoegd.

Thuis gaf de oefening me al een heel bijzonder gevoel van tintelingen en lichtheid.

Door de Wim Hof workshop bij Ijsersterk heb ik geleerd hoe de ademhaling en het vasthouden precies moet worden uitgevoerd. Daardoor werd het een nog intensere ervaring.

Yoga

Na een korte pauze, kregen we een stevige yogales om ons lijf op te warmen. De yogales eindigt met een oefening waarbij je doorzettingsvermogen op de proef wordt gesteld en je echt goed warm wordt.

Yoga Wim Hof Training

Het ijsbad

De grootste uitdaging van de training was voor mij het ijsbad. Ik reageer heel slecht op kou en met name mijn voeten doen het slecht als het kouder is dan 15 graden. Ik besloot als eerste te gaan, omdat ik bang was dat ik niet meer zou durven. Eerst moest ik staan in het bad. Het voelde alsof er messen in mijn lijf werden gestoken, met name mijn voeten. Op een uitademing moest ik in het water zakken. Dit was heel intens, maar ik werd er doorheen gepraat door Rein, de instructeut. Ook kreeg ik de warme handen van Edith op mijn schouder. Omdat mijn handen en voeten slecht doorbloed zijn, hield ik die boven water. Het voelde voor mij een beetje als een bevalling, omdat je pijn hebt die je moet én wilt doorstaan en door ademhaling een plek kan geven. Uiteindelijk heb ik ruim 3 minuten in het ijsbad gezeten. Toen ik eruit mocht voelde mijn lichaam warm, met uitzondering van mijn voeten. Die bleven pijn doen, maar ik kon makkelijk nog 20 minuten ik mijn bikini buiten staan bij 5 graden om de anderen in het ijsbad te zien gaan. Daarbij bleven we wel in beweging en kregen we een kopje thee.

Wim Hof workshop Ijsbad

De groep

We waren met een club van 9 deelnemers en 2 instructeurs. Allemaal andere type mensen met eigen uitdagingen, maar iedereen was heel open en er hing een fijne sfeer waar we naar elkaar luisterden en elkaar aanmoedigden.

Groep Wim Hof Training

Na de training

Onderweg naar huis voelden mijn voeten nog ijskoud en deed het zeer. Maar toen ik thuis had gegeten en in beweging kwam, werd ik warm. Ik voelde me ‘s avonds energiek en warm (zelfs mijn voeten) en kon er niet van slapen. Dit artikel is dan ook in één keer geschreven om 0.30 ‘s nachts.

De training duurde zo’n 4 uur en als je alle elementen thuis achter elkaar wilt doen, denk ik dat je, afhankelijk van de lengte van je yoga sessie, minimaal 45 minuten nodig hebt. Om dit te implementeren in het dagelijks leven, kun je de onderdelen ook los van elkaar doen.

Thuis was ik al begonnen met koud douchen, maar ik kwam niet verder dan mijn armen en benen voor 30 seconden. Nu ik weet dat ik een ijsbad aankan, moet het me vast ook lukken om 2 minuten onder de koude douche te staan. Ik probeer dit elke ochtend na mijn warme douche te doen.

De ademhalingsoefeningen ga ik zeker vaker doen. Heel fijn dat de begeleiding van Wim Hof gewoon op YouTube te luisteren is. Ik doe het graag direct als ik wakker wordt of op een rustig moment op de dag. Ik heb het ook weleens voor het slapen gedaan, maar toen viel ik halverwege in slaap.

Yoga vind ik heel fijn om te doen. Tot voor kort deed ik aan poweryoga bij een instructeur en dat heeft me veel gebracht qua kracht, houding en flexibiliteit. Nu probeer ik het thuis te onderhouden.

1 gedachte over “Mijn ervaring met Wim Hof Fundamentals Training”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You might also like

Huisfeestjes

Swingo – Bingo op muziek

Swingo is een superleuk spel voor kleine en grote groepen en geschikt voor bijna alle leeftijden. Het lijkt op Bingo, maar in plaats van cijfers,