Wonen in Portugal – Onze tweede maand

Share on linkedin
Share on twitter
Share on reddit
We wonen nu twee maanden in Portugal. In deze maand hebben we o.a. een vakantiehuisje gekocht,  de Algarve verder ontdekt, vaak lekker gegeten, veel schoolactiviteiten beleefd, corona gehad en ons eerste bezoek uit Nederland ontvangen.

Vakantiehuisje gekocht in Silves

We hadden een bod uitgebracht op een woning in het centrum van Silves die niet werd geaccepteerd. Wij hadden daar niet veel moeite mee, omdat het door de aparte indeling een ingewikkelde verbouwing zou worden. Op 26 januari hebben we een woning bezichtigd bovenop de heuvel met een achtertuin met uitzicht op de vallei. Een ander zou een bouwval zien, maar wij zagen direct de potentie. Toevallig hadden we bij de bezichtiging van de woning in het centrum de vader van een goede architect, Pedro Matias, ontmoet. We hebben contact met hem opgenomen om eerst kort de mogelijkheden door te spreken, zodat we zeker wisten dat het een woonbestemming heeft en in de hoogte mag worden uitgebreid. Nadat Pedro dit bevestigd had, hebben we contact opgenomen met Enid Hut van PAM. Zij is een Nederlands sprekende jurist (solicitadora) die is opgegroeid in Portugal en ons begeleidt heeft in het aankoopproces. Om dit huis te kopen, moesten wij een fiscaal nummer krijgen en een Portugese bankrekening hebben. Enid heeft ons hierbij geholpen en ook heeft zij alles geregeld rondom de overdracht die op 9 februari plaatsvond.

Nu moeten er nog een aantal administratieve zaken geregeld worden, zoals de elektra en het water. Ook de landmeter moet komen om de kadastrale kaart op te maken. Zodra de architect deze kaart ontvangt van de landmeter, kunnen we samen een ontwerp maken. Het wordt waarschijnlijk een woning met 2 verdiepingen en daarbovenop een dakterras met uitzicht over de stad en de rivier. In Portugal verloopt een woningrenovatie niet snel. Er wordt verwacht dat het een jaar duurt om de vergunningen rond te krijgen en dan nog een jaar om te bouwen.

Nog meer ontdekt in de Algarve

Er zijn zoveel mooie dingen te zien in de Algarve. Deze maand zijn we naar deze plekken geweest:

Algar Seco, Carvoeiro Boardwalk & Praia de Carvoeiro

Algar Seco is een avontuurlijk stukje met grotten, trappen en een route door de rotsen. Verderop heb je een Carvoeiro Boardwalk, een soort houten steiger over de rotsen met prachtig uitzicht. Ook hier kun je een spannende route naar beneden volgen (hebben wij nog niet gedaan). Daarna kom je bij een kerkje met daarnaast een leuke speeltuin met uitzicht op de zee. Als je  verder naar beneden loopt, kom je uit bij Praia de Carvoeiro. Een klein strandje dat grenst aan een pleintje met restaurantjes.

Algar Seco Carvoeiro Speeltuin
Zoo de Lagos

Deze dierentuin in Lagos is niet groot, maar wel leuk ingericht. Ze hebben er uiteraard veel dieren, een speeltuintje en een zwembad waarbij je gescheiden door glas met de pinguïns kunt zwemmen. Het zwembad was helaas nog niet open, maar we hebben een abonnement, dus komen zeker weer terug.

Praia Grande, Ferrragudo

Dit strand grenst nog net aan de Arade rivier die uitmondt in de Atlantische Oceaan. Het water is er dus erg rustig. Ze hebben er een grote speeltuin en vier strandtenten. Ons favoriet is Club Nau.

Speeltuin Praia Grande Ferragudo

Krazy World

Krazy World is een hele kleine dierentuin met een mini golfbaan en een zwembad. Op het moment dat wij er waren, waren veel verblijven leeg en het zwembad dicht. Activiteiten zoals klimmen en skelteren kan tegen betaling, maar zaten al vol vanwege een kinderfeestje. Het was dus een beetje een teleurstelling voor ons.

Maki Krazy World Algarve

Praia Grande de Pera

Dit strand in Armacao de Pera is heel goed bereikbaar. Er is een grote parkeerplaats (€ 2 per dag) en het ligt aan een boulevard met veel restaurantjes.

Restaurants in de algarve

We ontdekken steeds meer lekker eten in de omgeving:

• Goshiki in Guia (sushi)
  • Valdemar in Silves (kip piri piri of gegrilde vis)
  • Monchiquero 2 in Silves (gegrilde zalm is daar erg lekker)
  • O Barradas (alles is hier lekker)
  • Empanadas & Co Lagos (alles soorten empenadas)
  • Filhóses A Algarvia op de zaterdagmarkt van Silves
  • Quinta Bar in Silves (vaak met live muziek)
Goshiki Guia

Activiteiten op school

Door de kleine groepen en het (meestal) mooie weer, worden er regelmatig uitjes georganiseerd. Zo zijn ze naar een boerderij met dieren geweest en naar het strand om stenen te zoeken. Omdat ze werkten met thema “stenen”, mocht onze oudste dochter op beide locaties een spreekbeurt geven over edelstenen.  De kinderen hebben ook hun rapport gekregen die er erg goed uitzag en in dezelfde lijn lag als die in Nederland. Uit de 10-minuten gesprekken bleek dat de kinderen zich al snel thuis voelden en lekker meedraaien in de groep. Ik heb nog een middag meegeholpen met het maken van vliegers bij de onderbouw, omdat een juf in quarantaine zat.

NOAP School Portugal

Kinderfeestjes

Beide kids hebben een kinderfeestje gehad. Onze oudste dochter ging met een vriendje mee naar Quantumpark in Lissabon, een trampolinepark met klimmuur. En daarna zijn ze nog naar een escape room gegaan. Een klasgenoot van onze zoon gaf een familiefeest op Quinta da Figueirinha met muziek, lekkere hapjes en lekker buiten spelen.

quinta da figueirinha

Corona

Op een zondag werd onze zoon ziek. Het begon met buikpijn, daarna hoofdpijn, spierpijn, koorts en overgeven. Hij kon niet meer op zijn benen staan en voelde zich echt beroerd. Ik heb een corona zelftest bij hem afgenomen en die was negatief. Gelukkig knapte hij ’s avonds weer op en kon hij maandag weer naar school. De donderdag daarop werd ik wakker met hoofdpijn, keelpijn en spierpijn. De zelftest was positief en ook de PCR test die ik ’s middags bij Alegria Health in Almancil deed, was positief. Op deze manier kon ik ook een herstelbewijs via de GGD krijgen. Einde van de dag had ik ontzettend veel spierpijn en rillingen en ben ik vroeg naar bed gegaan. De komende dagen voelde ik me nog wat zwakjes en had ik wisselende klachten; keelpijn, soms hoofdpijn en na een week pas hoesten. Maar ik voelde me fit genoeg om voor iedereen te zorgen en naar buiten te gaan.

Omdat ik corona had, moesten de kinderen thuisblijven en kregen ze les via Zoom. In het weekend werd de quarantaineplicht afgeschaft, waardoor de kinderen maandag weer naar school mochten. Maar de juffen van onze zoon hadden ook corona gekregen, waardoor hij nog t/m woensdag les kreeg via Zoom. Op dinsdag werden we gebeld door de juf van onze oudste, dat ze in slaap was gevallen. Ze lag heerlijk op de veranda van de safaritent te slapen en voelde zich erg slap. De volgende dag testte mijn man positief op corona. Hij had er iets meer last van dan ik, maar met paracetamol was het goed te doen. Nog een dag later, werd de jongste ziek. Na een zetpil, was ze direct weer opgeknapt.

Positieve coronatest Portugal

Eerste bezoek uit Nederland

Deze maand kregen we ons eerste bezoek uit Nederland; mijn zwager, met zijn vrouw en dochters. Ze verbleven in het mooie hotel Mosaiko, dat toevallig is ontworpen door onze architect. We zijn samen naar Castelo de Silves, Algar Seco, KrazyWorld, Cabo Sao Vicente en het Sinaasappel Festival geweest.

Op de laatste dag van deze maandblog, kwam er nog meer visite bij. Maar daarover later meer.
Laranja Silves SInaasappel

Meer lezen

1 gedachte over “Wonen in Portugal – Onze tweede maand”

1. Pingback: Wonen in Portugal - Onze derde maand - Oryanda.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.