Wonen in Portugal – Onze eerste maand

Share on linkedin
Share on twitter
Share on reddit
Op 24 december vertrokken we naar Silves in de Algarve, Portugal om hier ruim 6 maanden te wonen en daarna weer langzaam weer terug te reizen naar Nederland.

De reis naar Portugal

Het plan was vrijdag om 9.00 uur te vertrekken, maar het huis achterlaten voor zo’n lange periode is toch lastiger dan ik dacht. We hadden ook de pech dat de avond ervoor de stroom in de hele straat was uitgevallen, waardoor we wat achterliepen op schema.

Uiteindelijk reden we om 12.30 uur weg uit Lelystad. Gelukkig was het rustig op de weg en kwamen we al om 19.00 uur aan in Parijs.

In eerste instantie wilden we onderweg in hotels gaan slapen. Maar later hebben we besloten te gaan kamperen, omdat de caravan sowieso meeging. Het zou namelijk lastig zijn om de caravan onderweg veilig te parkeren bij hotels.

Nadat we de caravan hadden neergezet bij Camping de Paris, zijn we de stad ingegaan. Op kerstavond was er weinig open, maar gelukkig vonden we L’Entrecote de Paris in een zijstraat van de Champs-Elysées. Heerlijke entrecote met friet en salade gegeten. Daarna nog wat fotootjes gemaakt in de prachtig verlichte straten en via de Eiffeltoren terug gereden naar de camping.

Zaterdag reden we na het ontbijt door naar Bordeaux. Dat was althans het plan, maar de weg was heel rustig vanwege eerste kerstdag. Dus we besloten door te rijden naar camping Igueldo in San Sebastián in Spanje. Ze hebben daar een grote (droge) speeltuin, waardoor de kids hun energie eruit konden gooien toen we aankwamen en ‘s ochtends voordat we vertrokken. Met kerst zijn alle restaurants vol of dicht, dus we hebben wat gegeten op het campingrestaurant. Na het ontbijt, uitgebreide douche en wat huishoudelijke klusjes, zijn we doorgereden richting camping Monfrague naast het nationaal park. Het was hier heel donker, drassig en stil op wat enge geluiden en zwerfkatjes na. Het was hier nogal afgelegen, dus we besloten weer op de camping te eten. Dat was echt niet lekker, met uitzondering van het vlees. De rest was gewoon niet gaar.

Maandagochtend werden we wakker gezongen door merels onder een prachtige sterrenhemel. Na het ontbijt reden we door de bergen van nationaal park Monfrague. Daar zagen we monniksgieren en hertjes en mooie uitzichten over het dal.

Vervolgens haalden we onze caravan op en reden naar Portugal. Bij de grens werden we staande gehouden bij een fuik. Ze controleerden onze PCR testen die inmiddels een 12 uur daarvoor waren verlopen. Ik dacht dat we daar ter plekke moesten testen, maar uiteindelijk mochten we toch doorrijden. We reden door een gebied waar het nogal dor was, maar hoe dichter we de Algarve kwamen, hoe groener het werd.

Rond 15.00 uur kwamen we aan bij ons huurhuis.

Het kamperen viel ons mee. We hadden het niet koud en hadden alleen ‘s avonds en ‘s ochtends een half uurtje de verwarming aan. Het was soms wel wat nat en drassig, waardoor de vloer vies werd.

De autoreis was lang en soms waren we het allemaal zat natuurlijk. Maar we hielden de kinderen bezig met spelletjes en films op de iPads en met eten. Wij hebben de helft van het luisterboek Sapiens geluisterd (aanrader)

Ons huis in silves

We hebben vooraf heel internet afgespeurd om een huurwoning te vinden in Silves. In de omgeving was veel te vinden, maar in de stad zelf niet. Uiteindelijk vond ik via booking.com vakantiewoningen die ik ben gaan googelen en zo kwam ik uit bij Portugal Villa’s. Zij verhuren veel luxe vakantiewoningen in Silves en hadden nog een woning vrij van 27 december t/m 27 maart, Casa Joana. Het is een strakke, luxe stadsvilla met o.a. een ruime woonkamer met open haard, keuken, zijkamer, 2 slaapkamers, drie badkamers, werkruimte, sportruimte, bijkeuken met patio, voortuin met zwembad, achtertuin en dakterras. Hij ligt heel gunstig; op loopafstand van winkels, restaurants, supermarkt, de school en de speeltuin. Het is wel wat luxer en duurder dan we in gedachten hadden, maar we wilden zeker zijn van woonruimte.

Oud & NIeuw in Portugal

Een bijzonder oud&nieuw voor ons in Portugal. Overdag hebben we ons lekker uitgeleefd op het strand van Albufeira en ‘s avonds bleven we “thuis” in Silves.

Normaal vieren we oud&nieuw met vrienden en familie, maar dit jaar waren we alleen met het gezin. We hebben een rondje door de straten gemaakt, maar die waren leeg. Bij ons wordt er altijd al flink vuurwerk afgestoken, maar hier is vuurwerk voor particulieren verboden. Ook waren er maar weinig horecagelegenheden open waar je alleen met reservering en een negatieve test naar binnen mocht.

Omdat het hier een uur vroeger is, konden we met videobellen al meegenieten van het vuurwerk in Nederland.

Om 0.00 zijn we naar het dakterras gegaan om sterretjes aan te steken. De kerkklokken, brandweersirenes, vuurwerk en joelende buren luidden het nieuwe jaar in. Maar na 5 minuten was het alweer stil…

Dan compenseert die mooie stranddag toch niet de avond zonder onze dierbaren. Gelukkig konden we wel met veel van hen videobellen.

Uitjes in de Algarve

We hadden nog 1,5 week totdat school begon, dus we hebben de vakantie benut om de omgeving te verkennen. Eerst Silves zelf met de speeltuin, letters om op te klimmen, de skatebaan, de oude straatjes, de kerstmarkt met de kermis en het kasteel. Ook hebben we geprobeerd alle versierde elektriciteitskastjes in Silves te fotograferen. Net daarbuiten hebben we de Barragem do Arade bezocht en fruit geplukt op een boomgaard. Ook hebben we gespeeld op de stranden Praia do Tunel in Albufeira, Praia da Rocha in Portimao en Beliche Beach in Sagres. We hebben water getapt bij de bron van Monchique en bijna de hele Algarve gezien vanaf FOIA. We zijn zelfs bij het “einde van de wereld” geweest in bij Cabo Sao Vicente en Sagres.

De basisschool in Portugal

De kinderen gaan naar de Nederlandse School Algarve Portugal (NOAP). Hier krijgen ze Nederlands onderwijs dat aansluit op het curriculum van Nederland. Daarnaast leren ze de Portugese taal. Het is een kleine school in Silves en vanwege omstandigheden hebben ze tijdelijk een dependance in Alcantarilha (15 minuten verderop). Onze zoon zit in groep 4 in Silves en onze dochter in groep 6 in Alcantarilha.

In de vakantie kregen we al een rondleiding van juf Kirsten in beide gebouwen en 10 januari was het zover: de eerste schooldag op NOAP. Ze waren al om 5.30 uur wakker, omdat ze er enorm veel zin in hadden.

Om 8.45 uur is de inloop en om 9.00 uur begint de les. Van maandag t/m donderdag zijn ze om 15.15 uur vrij en op vrijdag om 13.15 uur.

Ze hebben het allebei enorm naar hun zin gehad en de eerste playdates zijn al geweest. Ook heel toevallig een oud schoolgenootje met kids op dezelfde school en een gezin uit Lelystad tegengekomen. Wat is de wereld toch klein

Huurwoning zoeken in Silves

Omdat we in deze woning maar tot 27 maart kunnen blijven en we in ieder geval to 10 juli in Silves blijven, moesten we op zoek naar de volgende woning. We hebben wat rondgevraagd zonder succes. Gelukkig kwam er bij Portugal Villa’s een nieuwe villa vrij een paar honderd meter verderop. Ook weer een luxe woning, maar iets kleiner en qua indeling voor ons onhandig en toch weer boven budget. Toevallig ontmoetten we kort daarop onze buurman die zijn woning aan het renoveren is en op de begane grond het appartement bijna af heeft. Dit appartement is perfect voor ons qua ruimte en indeling; 2 slaapkamers, 2 badkamers, woonkamer, eetkamer, keuken en patio. En ook lekker makkelijk met verhuizen 😁

Vakantiewoning silves kopen

We zijn direct verliefd geworden op Silves en zijn aan het kijken om een woning in de stad te kopen die we kunnen verhuren en zelf als vakantiehuis kunnen gebruiken. Het mooist vinden we traditionele panden die gerenoveerd moeten worden. We hebben al veel van buiten gezien en een paar van binnen. Ook hebben we al een bod uitgebracht waar we met spanning op antwoord wachten. In Nederland zoek je gewoon naar huizen op Funda, maar hier is het woningaanbod niet op één plek te vinden. Wij hebben op deze manieren gezocht naar een koopwoning:

• Idealista.pt
    • Vergelijkbaar met Funda, maar helaas worden niet alle woningen hier op aangeboden
  • CasaSapo.pt
  • Facebook Marketplace
  • Op de website en in de etalages van diverse makelaars
  • Rondvragen bij de locals
  • Rondlopen
    • Veel woningen worden hier verkocht zonder makelaar. Er hangt dan een briefje met een telefoonnummer of het is geverfd op de muur.

Mensen ontmoeten in silves

Met oud&nieuw voelden we ons nogal eenzaam, maar al snel ontmoetten we nieuwe mensen.

Onze Portugese buurman spreekt goed Engels en praat heel graag. Hij leert ons veel over Silves en Portugal en laatst zijn we samen uit eten gegaan.

Onze overbuurman komt uit Zuid-Afrika en binnenkort gaan we een kopje koffie drinken.

Op het strand hebben we een leuk gezin ontmoet die helaas alweer terug is naar Nederland, maar we een hele leuke middag mee gehad hebben.

Via de school hebben we veel mensen leren kennen en met een aantal hebben we een hapje gegeten.

Op een terras kwamen we in gesprek met een stel uit het buitenland die hier al 1,5 jaar wonen en we heel veel gemeen hebben. We komen nu regelmatig bij elkaar over de vloer. Zij hebben een prachtige woning aan de rand van Silves met eigen fruitbomen, zoals sinaasappel, mandarijn en citroen.

Onze jongste dochter is 2,5 en gaat hier niet naar de opvang of peuterspeelzaal. Ze wil graag met andere kindjes spelen. We zijn daarom vaak in de speeltuin, waar veel Portugese kindjes, maar ook veel reizende Nederlandse kindjes komen spelen. Ook heb ik via een Facebookgroep andere moeders met jonge kinderen leren kennen waarmee we een playdate hebben gehad.

Portugees leren

Ondertussen probeer ik een beetje de Portugese taal te leren. Ik doe dat via Learn Portuguese Online van Mia Esmeriz Academy. De kinderen leren momenteel over de boerderij en dat leren ze weer aan mij. Ook probeer ik af en toe Portugese tv te kijken en radio te luisteren. Tot nu toe spreken we eigenlijk meer Engels dan Portugees, dus mijn Engels gaat er in ieder geval op voorruit.

meer lezen

2 gedachten over “Wonen in Portugal – Onze eerste maand”

1. Pingback: Onze tweede maand wonen in Portugal

2. Pingback: Wonen in Portugal - Onze derde maand - Oryanda.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.